صبح ساحل بررسی می کند؛

تاثیرات طوفان «نانوک» برسواحل هرمزگان



صبح ساحل ، حوادث - "توجه توجه، دوستان عزیز با عرض تاسف احتمال طوفان حاره ای برای روز جمعه، شنبه و یکشنبه در هر سه روز وجود دارد وجود بارشهای سنگین و همراه با باد با سرعت 120تا150کیلومتر بر ساعت وجود دارد، از اقیانوس هند شروع می شود و فردا به احتمال زیاد به اینجا برسد و از تردد قایق و لنج از فردا صبح تا روز یکشنبه خودداری فرمایید. احتمال طوفان در هر سه روز وجود دارد  این اولین بار است که اینچنین طوفانی به شرق استان هرمزگان بیاید و احتمال تغییر جهت وجود دارد و شاید تمام استان را در بر گیرد  پس دوستانی که ساکنین شرق استان هرمزگان هستند مخصوصا روستاها و شهرهای ساحلی از چابهار تا بندر کلاهی و... خانه هایتان را تخلیه و به جاهای امن پناه ببرید".

 "خبر فوری، کمیته بحران اطلاع داده توده ای پرفشار از سمت عمان حرکت کرده از سمت جاسک، سیریک و میناب وارد کشور می شود  همراه با طوفان باران سیل آسا و بالا آمدن دریا"  و یا "خبر رسیده که بیمارستانها و آتش نشانان بندر آماده باشند قرار است  بندر هم مثل تهران طوفان بیاید".

این خبرها و مطالبی است که در هفته های اخیر در فضای مجازی دیده ایم ویا شنیده ایم که با وقوع طوفان در تهران، بر شدت اطلاع رسانی این چنین پیام ها و خبرهای چه صحیح و چه کذب افزوده شد.   دراطلاعیه شماره 8 اداره کل هواشناسی استان هرمزگان که هفته گذشته به ارگانهای مختلف اعلام شد و همچنین در خود سایت این اداره کل قرار گرفته،چنین آمده است: "بررسی نقشه های جدید هواشناسی نشان دهنده ناپایداریهای جوی و دریایی از بعدازظهر پنجشنبه 22 خردادماه سال جاری تا اوایل هفته آینده در استان هرمزگان است. طی این مدت وزش باد نسبتا شدید شمال غربی در جزایر خلیج فارس( خصوصا جزایر غربی) و وزش باد نسبتا شدید جنوب شرقی در دریای عمان و مناطق شرقی تنگه هرمز سبب مواج شدن این نواحی خواهد شد. در ساعات بعدازظهر شنبه تا دوشنبه افزایش ابر، رگبار باران همراه با رعد و برق  و وزش باد نسبتا شدید در ارتفاعات شمالی و شرقی استان پیش بینی می شود.توصیه می شود طی مدت فوق با توجه به مواج شدن دریا تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها صورت گیرد".

 طوفان گونو نمونه آشنای طوفانهای حاره ای

مرضیه سی سی پور کارشناس هواشناسی استان هرمزگان در این رابطه گفت:طوفان های حاره ای همواره در ماه های گرم سال (خرداد و تیر) بر روی اقیانوس های گرم حاره ای شکل می گیرند،. این طوفانها قابلیت تولید بادهای خطرناک و باران های سیل آسا را دارند  و بسته به سرعت بادی که همراه دارند در شاخه  طوفانهای حاره ای تقسیم بندی می شوند.  وی افزود:سرعت باد کمتر از 17 متر بر ثانیه ( کم فشار حاره ای) بین 17 تا 32 متر بر ثانیه ( طوفان حاره ای) و بیش از 32 متر بر ثانیه هاریکن نامیده می شوند.سی سی پور با بیان اینکه طی سالیان اخیر شاهد شکل گیری این گونه طوفانها در غرب اقیانوس هند و دریای  عرب بوده ایم  ادامه داد:سیکلون های حاره ای در ابتدای تشکیل به طرف جنوب دریای عرب حرکت می کنند.  وی تصریح کرد:طوفان گونو نمونه آشنای این طوفانهای حاره ای است که طی سالیان گذشته سواحل دریا عمان  را تحت تاثیر خود قرار داد.  کارشناس هواشناسی استان  گفت:طوفان حاره ای نانوک که  دو روز گذشته در موقعیتN 21/3 (عرض شمالی)و E 64/3 (طول شرقی) و سرعت 35 نات قرار داشت در حال حاضر تضعیف شده و پیش بینی می شود با حرکت آن به سمت شرق از میزان سرعت  مرکزی آن کاسته شود. وی  احتمال تاثیر این طوفان روی سواحل استان هرمزگان  را ضعیف دانست که هر چند با توجه به متلاطم بودن جنوب به دریای عمان  توصیه می شود تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها صورت گیرد . سی سی پور این را هم اضافه کرد که در جزایر خلیج فارس نیز تحت تاثیر سامانه ای دیگر، بادهای نسبتا شدید شمال غربی را تا اواسط هفته را خواهیم داشت و ضمنا احتمال تغییر مسیر این گونه طوفانها وجود دارد که با ردیابی و دیدبانی آنها هر گونه تغییرات احتمالی جهت جلوگیری از خسارات احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

  پیش بینی هفتگي

بر اساس پیش بینی کلي هفتگي  اداره کل هواشناسی استان هرمزگان از  24 خرداد تا جمعه 30 خرداد پدیده قابل ملاحظه ای از اوایل هفته وزش باد نسبتا شدید در جزایر خلیج فارس و مواج شدن دریا به ثبت رسیده است.پیش بیني کلي نوسانات دمایي استان در شنبه گذشته آسمان کمی تا نیمه ابری در جزایر وزش باد نسبتا شدید، دریا نسبتا مواج 47 تا 19درجه سانتیگراد،یکشنبه گذشته آسمان کمی تا نیمه ابری در جزایر وزش باد نسبتا شدید ، دریا نسبتا مواج47 تا 20 درجه سانتیگراد نشان می داد.

همچنین پیش بینی  امروز دوشنبه آسمان صاف تا کمی ابری در بعد از ظهر وزش باد، دریا کمی مواج 48 تا 22 درجه سانتیگراد و فردا آسمان صاف تا کمی ابری در بعداز ظهر وزش باد، دریا کمی مواج48 تا 22 درجه سانتیگراد است.

وضعیت آب و هوایی چهارشنبه آینده  نیز آسمان صاف تا کمی ابری در بعد از ظهر وزش باد ، دریا کمی مواج 47 تا 22 درجه سانتیگراد آسمان ،پنجشنبه صاف تا کمی ابری در بعد از ظهر وزش باد ، دریا کمی مواج47 تا 23 درجه سانتیگراد و آسمان جمعه 30 خردادماه جاری  صاف تا کمی ابری در بعد از ظهر وزش باد ، دریا کمی مواج 47 تا 23 درجه سانتیگراد نشان می دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها